Πέμπτη, 18 Απριλίου, 2024
spot_imgspot_imgspot_img

Top 5 This Week

spot_img

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΚΘΒΕ: παρουσίαση της παράστασης “Όρνιθες”

Τη Δευτέρα 20/7/20 πραγματοποιήθηκε συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση της παράστασης «Όρνιθες», της διαχρονικής κωμωδίας του Αριστοφάνη, που παρουσιάζει το ΚΘΒΕ το καλοκαίρι του 2020, σε μετάφραση Κ. Χ. Μύρη και σκηνοθεσία του Γιάννη Ρήγα. Η παράσταση που ξεκινά την Τετάρτη 22 Ιουλίου από το Θέατρο Δάσους, στη Θεσσαλονίκη, θα παρουσιαστεί στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου στις 7, 8, & 9  Αυγούστου.

Η Συνέντευξη Τύπου, η οποία δόθηκε στο  Άνω Φουαγιέ του Βασιλικού Θεάτρου, ξεκίνησε με τηνΠρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του ΚΘΒΕ,  Γιαννούλα Καρύμπαλη-Τσίπτσιου να παίρνει το λόγο, κάνοντας την πρώτη παρουσίαση της νέας Διοίκησης και Διεύθυνσης. Η Γιαννούλα Καρύμπαλη-Τσίπτσιου  δήλωσε: «To ΚΘΒΕ δικαιούται να καυχηθεί για ένα πλούσιο και καλλιτεχνικό πρόγραμμα με το οποίο θα συμμετέχει, κατά τη θερινή περίοδο, στα πολιτιστικά πράγματα όχι μόνο της πόλης μας, αλλά και της χώρας».

Η Πρόεδρος ευχαρίστησε θερμά όλους όσοι συνέβαλαν στην υλοποίηση του προγράμματος και πρωτίστως τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή, για την αφοσίωση και το ζήλο του χωρίς να παραλείψει να αναφερθεί στη στήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

«Το ΚΘΒΕ βγαίνει αυτό το καλοκαίρι με 9 παραγωγές, 4 δικές μας και 5 δράσεις του ΥΠΠΟΑ, οι οποίες ξεκινάνε την εμβληματική του παρουσία προκειμένου να εμπλουτίσουν την αναβίωση του πολιτισμού, που πρώτη η Ελλάδα επιχειρεί. Το χρέος είναι βαρύ, οι ευθύνες αυτονόητες, οι ευχές και οι προσευχές μας συνοδεύουν», τόνισε ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ, Νίκος Κολοβός,ανακοινώνοντας: «Ταυτόχρονα, ακολουθεί η οργάνωση του χειμερινού ρεπερτορίου, δεδομένου ότι οι πρόβες ξεκινούν σε μια εβδομάδα. Οι παραγωγές: «Η δολοφονία του Μαρά»  του Πέτερ Ούλριχ Βάις, σε  σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη, «Βαβυλωνία» του Δημήτριου Βυζάντιου, σε σκηνοθεσία Τάκη Χρυσικάκου, «Η Δεύτερη έκπληξη του έρωτα», του Μαριβώ, σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου,  καθώς και για την Παιδική Σκηνή το έργο «Ο Γκάρης» της Τασούλας Επτακοίλη, σε σκηνοθεσία Τάσου Πυργιέρη, ξεκινούν τις διαδικασίες διαμόρφωσης των χειμερινών μας προσδοκιών. Θεού θέλοντος και κορονοϊού επιτρέποντος, είμαστε αισιόδοξοι ότι μέσω της αισιοδοξίας μας, θα φτάσουμε με επιτυχία στο τέλος.

Μιλώντας, τέλος,  για τους «Ορνιθες» του Αριστοφάνη, ο Νίκος Κολοβός σημείωσε: «Πρόκειται για ένα έργο -μύθος, ως εκ τούτου, πρόκληση. Ανταποκριθήκαμε με ενθουσιασμό στην πρόκληση και είμαστε περήφανοι γι’αυτό».

Αναφερόμενος στις αντίξοες συνθήκες, μέσα στις οποίες κλήθηκε να σκηνοθετήσει το έργο εν μέσω κορονοϊού, ο Γιάννης Ρήγας ευχαρίστησε τη Διεύθυνση και όλη την ομάδα της παράστασης, ηθοποιούς και συντελεστές, τονίζοντας ότι όταν η οικογένεια του ΚΘΒΕ παίρνει  απόφαση να πέσει στη φωτιά,  τότε παράγει θαύματα.
Για το έργο του Αριστοφάνη είπε χαρακτηριστικά:  «Το έργο είναι ένα ποτάμι, είναι πολύ σπουδαίο, για μένα, ίσως, το καλύτερο έργο του Αριστοφάνη. Το αγαπώ γιατί το κουβαλώ και γιατί αισθάνομαι ότι μεγάλωσα με αυτό. Το αγαπώ και ως μια οφειλή απέναντι στους δασκάλους μου, καθώς συμμετείχα στη μυθική παράσταση του Καρόλου Κουν. Πέρα από το μύθο που κουβαλάει το συγκεκριμένο έργο, εμείς ξεκινήσαμε να κάνουμε τη συγκεκριμένη παράσταση  απενοχοποιημένα. Δεν θέλω να κάνω κάτι διαφορετικό. Θέλω να κάνω αυτό που είμαι εγώ, αυτό που είναι οι συνεργάτες μου, αυτό που είναι οι ηθοποιοί μου. Θα τα δείτε όλα στην σκηνή και θα καταλάβετε… Είναι μια ωραία παράσταση. Μας λείπει μονάχα το κοινό, για να πάρει φωτιά και να πάμε στο επόμενο στάδιο, να πετάξουμε όλοι μαζί» .
Αυτό το καλοκαίρι όμως το ΚΘΒΕ δεν πετάει μόνο ψηλά, αλλά πάει και μακριά, καθώς ομογενείς καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο «ανοίγουν φτερά» και φθάνουν, μέσα από την εικαστική τους παλέτα και τη φωτογραφική τους ματιά, στο Θέατρο Δάσους για να «πετάξουν» παρέα με τους «΄Ορνιθες» του Αριστοφάνη.

Η Χρύσα Σάμου, υπεύθυνη για την ιδέα, επιμέλεια και εκτέλεση παραγωγής της έκθεσης «ΟΡΝΙΘΟ/ΘΕΟΜΑΧΙΑ- ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΣΜΗΝΟΥΣ», δήλωσε: Η «Διασπορά» υπήρξε και θα είναι διαχρονικά, η «Νεφελοκοκκυγία» του Ελληνισμού. Στα 15 συναπτά έτη, ταξιδεύοντας στων Ελλήνων τις Κοινότητες, λάτρεψα σε κάθε μου αποστολή την «ανάσα» της, την οποία και επικοινώνησα στο Μητροπολιτικό κέντρο, μέσα από την ομότιτλη τηλεοπτική εκπομπή της ΕΡΤ3.

«Οφείλουμε να χτίσουμε γέφυρες με τους Απόδημους Έλληνες», μου είπε στην πρώτη μας συνάντηση ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ Νίκος Κολοβός, και αυτόματα γεννήθηκε η ιδέα που την Τετάρτη κάνει πρεμιέρα παράλληλα με την αυλαία που οι ΟΡΝΙΘΕΣ του ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ ανοίγουν: να «πετάξουμε» ψηλά, μαζί και με εκείνους που ξέρουν να φτιάχνουν… άλλους Γαλαξίες. Εγχείρημα δύσκολο όσο και προκλητικά γοητευτικό εν καιρώ πανδημίας, απαγορεύσεων, κανόνων… Όμως η ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ του ΣΜΗΝΟΥΣ που ο ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ συνέθεσε σε συγκερασμό με την πολυμήχανη θέληση των πρεσβευτών της Ελληνικής διανόησης, της Τέχνης και του Πολιτισμού μας απανταχού της Γης, κατόρθωσαν κόντρα στην ΟΡΝΙΘΟ/ΘΕΟΜΑΧΙΑ, να συνθέσουν τούτη την παράλληλη ιδανική ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ Πολιτεία: μια ιδιότυπη ΕΚΘΕΣΗ όπου τα έργα έχουν υπερβατικά τη δύναμη των «φτερών» της ψυχής των απόδημων καλλιτεχνών.

Ήρθαν για να αποδώσουν στους πρωταγωνιστές του έργου την οικουμενική, την παναθρώπινη διάσταση, που το αρχαίο πνεύμα κουβαλά στους αιώνες. Τα υποδέχονται κορυφαίοι δημιουργοί της Τέχνης όπως ο Αλέκος Φασιανός, ο Γιώργος Σταθόπουλος, ο Άγγελος Παναγιώτου, ο Γιάννης Μετζικώφ που οι υπογραφές τους είναι φόρος τιμής στην Οδύσσεια τους».

Ακολούθησε η παρουσίαση της καλοκαιρινής περιοδείας της δεύτερης παραγωγής που παρουσιάζει το ΚΘΒΕ, του αγαπημένου έργου του Σπυρίδωνος Περεσιάδη  «Γκόλφω», που παρουσιάζεται σεσκηνοθεσία-δραματουργική επεξεργασία Χρήστου Παπαδημητρίου. Η παράσταση, έκανε πρεμιέρα στις  17 Ιουλίου  2020, στον Αύλειο χώρο της Μονής Λαζαριστών (Παρασκευή 17, Σάββατο 18, Κυριακή 19/7/2020, στις 21.15), θα ακολουθήσουν παραστάσεις στο Θέατρο Δάσους (Τετάρτη 5, Πέμπτη 6, Παρασκευή 7 Αυγούστου, στις 21.00),  ενώ στη συνέχεια θα πραγματοποιηθεί περιοδεία στη Βόρεια Ελλάδα.

ΕΠΙΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ -  ΚΟΘ: ο Σίμος Παπάνας αντικαθιστά τον Avi Avital λόγω τραυματισμού

Ο Χρήστος Παπαδημητρίου, σκηνοθέτης της παράστασης, παίρνοντας το λόγο, δήλωσε ιδιαίτερα ικανοποιημένος από την προσέλευση του κόσμου στην πρεμιέρα του έργου και ευχαρίστησε τη Διεύθυνση του ΚΘΒΕ για την εμπιστοσύνη στο πρόσωπό του: «Το δικό μας ταξίδι μόλις ξεκίνησε με τις 3 πρώτες παραστάσεις στη Μονή Λαζαριστών. Νοιώθω πολύ αισιόδοξος για την επιστροφή του κοινού, που ήρθε, τηρώντας τους κανόνες ασφαλείας, να δει θέατρο με τόση όρεξη. Είναι ένα παρήγορο σημάδι, που μας δίνει δύναμη να συνεχίσουμε»

Στη συνέχεια ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής, Νίκος Κολοβός, μίλησε για τη συμμετοχή του ΚΘΒΕ στο θεσμό του ΥΠΠΟΑ «΄Ολη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός», δίνοντας το λόγο στην Διοικητική- Οικονομική Διευθύντρια του ΚΘΒΕ, Κωνσταντία Παπαποστόλου, η οποία τόνισε: «Μπαίνοντας στο ΚΘΒΕ, αισθάνομαι ότι έχω απομυθοποιήσει τη σημαντικότητα των οικονομικών- χωρίς να θέλω να παρεξηγηθεί αυτό- γιατί με συνεπήρε το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα του θεάτρου.  Όταν κληθήκαμε από τον κ. Κολοβό να τρέξουμε τις δράσεις του ΥΠΠΟΑ «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός», θεωρήσαμε ότι ήταν μια ευκαιρία να συνδυάσουμε την υποδομή του ΚΘΒΕ με την καλλιτεχνική φρεσκάδα των προτάσεων των νέων καλλιτεχνών. Και ήδη από χθες η παραγωγή «Κωνσταντίνος Καβάφης- Όνειρο» γεμίζει το Φρούριο Καβάλας, τη Ρωμαϊκή Αγορά Θεσσαλονίκης, το Μουσείο της Πέλλας και έπονται και άλλα.

Στα γενικότερα οικονομικά θέματα, η κύρια αγωνία μας αφορά στα έσοδα του θεάτρου, λόγω της συγκυρίας και καθώς οι δαπάνες του έχουν οριοθετηθεί επαρκώς.  Από τις 11 Μαρτίου, που έγινε η αναστολή των παραστάσεων,  τα πρώτα εισιτήρια που κόπηκαν ήταν στην εξαιρετικά παράστασή μας «Γκόλφω».  Αυτά ήταν πρώτα 5.000 ευρώ που βάλαμε στο ταμείο μας. Όπως λέει συχνά και ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής,  είναι η εποχή της στοργής. Και αυτό το ΥΠΠΟΑ  το ξέρει, το ακούει, το βλέπει και στοργικά ανταποκρίνεται στις ανάγκες του Θεάτρου. Παράλληλα, εμείς με μια εξορθολισμένη  διαχείριση  προσδοκούμε και στην οικονομική επιτυχία των σημαντικών παραστάσεών μας».

Ξαναγυρίζοντας στους «Όρνιθες», ο  Ταξιάρχης Χάνος που ερμηνεύει το ρόλο του Πεισθέταιρου αναφέρθηκε στην πίεση του χρόνου, αλλά και στο δέσιμο όλου του θιάσου:  «Ξεκινήσαμε πρόβες στις 19 Μαΐου κι είχαμε πολύ λίγο χρόνο μπροστά μας. Παρ’όλα αυτά η ανάγκη, το πάθος, ο κοινός βηματισμός, η δουλειά αλλά και ο κοινός κώδικας της ομάδας λειτούργησε.  Είναι μεγάλη υπόθεση το ότι καταφέραμε να συντονιστούμε όλοι με αυτόν τον τρόπο. Μένει να κουρδιστεί και ο κόσμος, να αγαπήσει αυτή τη δουλειά και να συντονιστεί μαζί μας, για να πετάξει το πιο σπουδαίο έργο του Αριστοφάνη».

Ο Χρήστος Στέργιογλου (Έποπας), αφού εξέφρασε τη χαρά του που συνεργάζεται ξανά με το ΚΘΒΕ, υποστήριξε:  «Το έργο είναι ένα απόλυτα πραγματικό και σουρεαλιστικό μαζί. Συνδυάζει το όνειρο με την πραγματικότητα. Η Νεφελοκοκκυγία δεν είναι η ιδανική πολιτεία.  Πώς να βάλεις σύνορα στα πουλιά;».

Το λόγο πήρε και ο Γιώργος Χριστιανάκης που υπογράφει τη μουσική της παράστασης  μιλώντας για τη δική του συμμετοχή στο τελικό αποτέλεσμα: «Δεν είναι εύκολο να ανεβάσεις του Όρνιθες σε δυο μήνες. Χωρίς καν να ξέρουμε αν θα τα καταφέρει να ανέβει στο τέλος. Κι όμως η επιτυχία οφείλεται σε αυτόν τον κοινό κώδικα όλων των ηθοποιών και των συντελεστών, στο γεγονός ότι όλοι λειτούργησαν ταπεινά,  στοχευμένα, με απίστευτη όρεξη και πολλή δουλειά. Αυτό πιστεύω ότι θα χειροκροτήσει ο κόσμος. Χαίρομαι που έχω υπάρχει ένα μέρος αυτού του εγχειρήματος».

Η Δέσποινα Ντάνη, που υπογράφει το κοστούμια του έργου, δήλωσε: «Ο χρόνος ήταν λίγος, αλλά έγινε εξαιρετικά συντονισμένη δουλειά, που είναι χειροποίητη. Το εικαστικό αποτέλεσμα  θέλαμε να είναι σα να βλέπεις έναν  πίνακα.   Πιστεύω πως το πλησιάσαμε».

Ο Δημήτρης Σωτηρίου, ο χορογράφος της παράστασης, τόνισε: «Ο θίασος κουβαλάει πολύ μεγάλο φορτίο. Το στοίχημα είναι όταν έρθει ο κόσμος να αφήσουμε αυτό το φορτίο πίσω μας,  να εμπιστευτούμε το ένστικτο και την διαίσθηση ώστε να ζωντανέψουν τα πουλιά και να πετάξουν. Είναι άθλος αυτό που κάνει ο χορός».
Τέλος, ο Κέννυ ΜακΛέλλαν, σκηνογράφος της παράστασης, είπε: «Το έργο έχει δύο στοιχεία. Την ουτοπία και η δυστοπία. Θεωρώ ότι ζούμε σε δυστοπία. Και πρέπει να ανακαλύψουμε τρόπους για να βρούμε την ουτοπία. Πρόκειται για ένα προσωπικό ταξίδι. Ουτοπία μπορεί να είναι μικρές στιγμές, κάτι που κρατάει πολύ λίγο, ακόμη και μια μέρα. Και αυτό είναι το έργο στην ουσία, το πώς  μπορούμε να βρούμε όλοι την ουτοπία μέσα μας».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ