Παρασκευή, 17 Μαΐου, 2024
spot_imgspot_imgspot_img

Top 5 This Week

spot_img

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

62οΦΚΘ: Σειρά Ομιλιών-Κόψε κάτι: το μοντάζ και τα μυστικά του

Εννέα κορυφαίοι μοντέρ από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο θα βρεθούν στη Θεσσαλονίκη, προσκεκλημένοι του Φεστιβάλ, και θα μοιραστούν με το κοινό την πολύτιμη εμπειρία τους.

Η είσοδος στις ομιλίες είναι ελεύθερη με σειρά προτεραιότητας. Η είσοδος επιτρέπεται μόνο σε άτομα με βεβαίωση εμβολιασμού ή νόσησης των τελευταίων έξι μηνών. Όλες οι ομιλίες γίνονται στην αίθουσα Παύλος Ζάννας.

ΤΕ 10.11 -11:00

ΚΛΕΡ ΑΘΕΡΤΟΝ • ΜΟΝΤΑΖ: ΜΙΑ ΣΥΝΘΕΣΗ

Συντονίζει η Γκέλυ Μαδεμλή

Η Κλερ Άθερτον αναζητά με πάθος τον ρυθμό κι έχει για πυξίδα της την πεποίθηση ότι ο χρόνος είναι ένα κινηματογραφικό υλικό, ένα στοιχείο της αφήγησης σαν την εικόνα και τον ήχο. Για εκείνη το μοντάζ δίνει στην ταινία σχήμα και σώμα, καθιστώντας την ορατή μέσα από μια διαδικασία κοινής έρευνας, η οποία συνδυάζει τη διαίσθηση με τη σκέψη. Με την Κλερ Άθερτον θα δούμε επιλεγμένα αποσπάσματα ταινιών για να βυθιστούμε στην τεχνική της και στη φιλοσοφία του μοντάζ.

(ταυτόχρονη διερμηνεία από αγγλικά σε ελληνικά)

ΤΕ 10.11 -14:30

ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ • DELETED SCENES, FORGOTTEN DREAMS Συντονίζει ο Απόστολος Καρακάσης

Χρησιμοποιώντας υλικό από την πλούσια φιλμογραφία του, ο Γιάννης Χαλκιαδάκης μοιράζεται τα μυστικά όσων βλέπουμε, όσων δεν βλέπουμε κι όσων απλώς ονειρευόμαστε όταν μια ταινία ξεδιπλώνεται στην οθόνη.

(ταυτόχρονη διερμηνεία από ελληνικά σε αγγλικά)

 

ΠΕ 11.11 – 11:00

ΡΟΛΑΝΤ ΒΑΪΣ • ΑΠΟΔΟΜΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΗΧΟ  Συντονίζει ο Χρήστος Γούσιος

Ο Σέρβος σχεδιαστής ήχου Ρόλαντ Βάις έρχεται στο Φεστιβάλ με το foley team του. Η παρουσίασή του εστιάζει στην εξερεύνηση της κινηματογραφικής ηχητικής μπάντας και της σχέσης της με την εικόνα. Μέσα από τη ζωντανή δημιουργία ηχητικών εφέ πάνω στη σκηνή, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να περιπλανηθεί στην αθέατη πλευρά της κινηματογραφικής δημιουργίας. Επιπλέον, ο Βάις θα συνομιλήσει με τον colorist Πάουλο Αμέρικο για τη σημασία της δουλειάς του colorist στη διαδικασία του μοντάζ.

(ταυτόχρονη διερμηνεία από αγγλικά σε ελληνικά)

 

ΠΕ 11.11 – 14:30

ΛΑΜΠΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ • ΕΣΤΙΑΖΟΝΤΑΣ ΣΤΟΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ Συντονίζει ο Απόστολος Καρακάσης

Η διαδικασία του μοντάζ μέσα από την οποία ανιχνεύουμε «τι γυρίστηκε» και τι είναι αληθινό, πάντα σε σχέση με έναν χαρακτήρα. Πόσο σημαντικός είναι ο διαχωρισμός ανάμεσα στον κινηματογραφικό ήρωα και στις περιπλοκές του αληθινού; Και πώς παραμένει αυτός αληθινός όταν καλούμαστε να αλλάξουμε την κλιμάκωση και τα σημεία καμπής;

(ταυτόχρονη διερμηνεία από ελληνικά σε αγγλικά)

 

ΠA 12.11 – 11:00

ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΥΡΟΨΑΡΙΔΗΣ • Ο ΕΓΚΕΦΑΛΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΟΘΟΝΗ

Συντονίζει η Γκέλυ Μαδεμλή

Ο υποψήφιος για Όσκαρ Γιώργος Μαυροψαρίδης αναλύει τον τρόπο με τον οποίο το μοντάζ κωδικοποιεί την αφήγηση και επικοινωνεί στον θεατή τα μηνύματά της.

(ταυτόχρονη διερμηνεία από ελληνικά σε αγγλικά)

 

ΣΑ 13.11 – 11:00

ΑΝΕ ΕΣΤΕΡΟΥΝΤ ΚΑΙ ΓΙΑΝΟΥΣ ΜΠΙΛΕΣΚΟΦ ΓΙΑΝΣΕΝ

ΓΝΩΡΙΣΤΕ ΤΟΥΣ ΜΟΝΤΕΡ ΤΟΥ ΑΣΠΡΟ ΠΑΤΟ

Συντονίζει ο Απόστολος Καρακάσης

Σ’ αυτό το σεμινάριο, η Άνε Εστερούντ και ο Γιάνους Μπίλεσκοφ Γιάνσεν – οι μοντέρ του Άσπρο Πάτο του Τόμας Βίντερμπεργκ – συζητούν για τη διαδικασία του μοντάζ του φιλμ που κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας. Σε μια αναλυτική συζήτηση και με τη χρήση αποσπασμάτων από την ταινία, οι Εστερούντ και Μπίλεσκοφ Γιάνσεν θα εστιάσουν στις επιλογές και τις αποφάσεις που αποτέλεσαν τη βάση της ταινίας όπως αυτή τελικά ξετυλίχθηκε στις οθόνες. Χρησιμοποιώντας παραδείγματα από σκηνές και υλικά που δεν συμπεριλήφθηκαν στο τελικό cut, βλέπουμε πώς το μοντάζ διαμορφώνει την αφήγηση και συνειδητοποιούμε πώς γνώριμες σκηνές θα μπορούσαν να έχουν μονταριστεί διαφορετικά. Θ’ ακούσουμε πώς εξελίσσεται η σχέση της Άνε και του Γιάνους μέσα από τη διαδικασία του μοντάζ. Το σεμινάριο απευθύνεται σε μοντέρ, διευθυντές φωτογραφίας, σκηνοθέτες και άλλους επαγγελματίες του κινηματογράφου, της τηλεόρασης και των media, αλλά και σε πρόθυμους θεατές, σε όλους όσοι θέλουν να μάθουν περισσότερα για το πώς το μοντάζ δίνει μορφή στην ολοκληρωμένη ιστορία και τι είδους προοπτικές ανοίγονται μέσα από μια συνεργατική δουλειά.

(ταυτόχρονη διερμηνεία από αγγλικά σε ελληνικά)

 

ΣΑ 13.11 – 14:30

ΡΑΟΥΛ ΜΟΡΑ • ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΟ ΜΟΝΤΑΖ ΣΤΗ ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ

Συντονίζει ο Απόστολος Καρακάσης

Μια συζήτηση διανθισμένη με αποσπάσματα από το La casa de papel και φωτογραφίες από χώρους, εξοπλισμό και άλλα τεχνικά στοιχεία. Ένα masterclass που δίνει τη γενική εικόνα της διαχείρισης της δημιουργίας μιας σειράς, που συνεργάζεται με μια μεγάλη ομάδα μοντέρ και υποστηρίζει ουσιαστικές συνεργασίες, μεγιστοποιώντας τις δυνατότητες μιας ομάδας που δουλεύει με αυστηρές διορίες. Αυτή η παρουσίαση θα εστιάσει στην προσέγγιση μιας σύνθετης προσπάθειας (όπως είναι το La casa de papel) και στη μέθοδο που ανέπτυξε ολόκληρη η ομάδα, ώστε να ωθήσει τη σειρά στην κορυφή.

(ταυτόχρονη διερμηνεία από ισπανικά σε αγγλικά και σε ελληνικά)

Βιογραφικά ομιλητών
Κλερ Άθερτον
Η μοντέζ Κλερ Άθερτον γεννήθηκε το 1963 στο Σαν Φρανσίσκο. Με αφορμή το ενδιαφέρον της για την ταοϊστική φιλοσοφία και τα οπτικά ιδεογράμματα σπούδασε κινεζική γλώσσα και πολιτισμό και στη συνέχεια έγινε μέλος του επαγγελματικού προσωπικού της σχολής École Louis Lumière στο Παρίσι. Ασχολήθηκε με τον ήχο και εργάστηκε επίσης ως διευθύντρια φωτογραφίας. Αυτό που την κέρδισε όμως ήταν το μοντάζ. Γνώρισε τη Σαντάλ Ακερμάν σε ένα γύρισμα το 1984. Δύο χρόνια αργότερα έκανε το μοντάζ του Letters Home, μιας παραγνωρισμένης ταινίας της Ακερμάν με τις Ντελφίν και Κοραλί Σερίγκ. Η συγκεκριμένη δουλειά ανέδειξε τη σύμπνοια μεταξύ της Άθερτον και της Ακερμάν, η οποία βασίστηκε σε μια κοινή τους ευαισθησία και εξελίχθηκε με τα χρόνια μέσα από ντοκιμαντέρ, ταινίες μυθοπλασίας και καλλιτεχνικές εγκαταστάσεις. Οι δυο τους συνεργάστηκαν περισσότερα από τριάντα χρόνια, μέχρι και την τελευταία ταινία της Ακερμάν No Home Movie και την τελευταία εγκατάσταση Now. Επιπλέον, η Άθερτον έχει συνεργαστεί ως μοντέζ με πολλούς σκηνοθέτες και εικαστικούς καλλιτέχνες. Επίσης, συνεργάζεται αρκετά χρόνια με τον Ερίκ Μποντλέρ, τόσο στις ταινίες όσο και στις εγκαταστάσεις του. Το 2019 της απονεμήθηκε το Vision Award Ticinomoda στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λοκάρνο για το σύνολο της δουλειάς της.

 

Ρόλαντ Βάις
Ο Σέρβος σχεδιαστής ήχου Ρόλαντ Βάις εργάζεται στη Νέα Υόρκη, στο Λος Άντζελες και στη Λισαβόνα. Είναι γνωστός, μεταξύ άλλων, για τη δουλειά του στα Γάζα, αγάπη μου, Μια πόλη δίπλα στη θάλασσα, Πράσινο δωμάτιο, Boardwalk Empire, The Night Of, Chocolat και Προσοχή: Πόθος. Έχει συνεργαστεί με διάφορους σκηνοθέτες, εικαστικούς καλλιτέχνες και παραγωγούς, όπως οι Ανγκ Λι, Μάρτιν Σκορσέζε, Μάικλ Μουρ, Λάρι Κλαρκ, Μίρα Ναΐρ και Χαβιέρ Τελές. Έχει προταθεί έξι φορές για το βραβείο Έμι για την εξέχουσα δουλειά του στην ηχοληψία και έχει κερδίσει τρία βραβεία για το Boardwalk Empire, το The Night Of και το Free Solo.

ΕΠΙΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ -  Ταινιοθήκη της Ελλάδος: αφιέρωμα «Μνήμες Δικτατορίας»

 

Πάνος Βουτσαράς
Ο Πάνος Βουτσαράς είναι βραβευμένος μοντέρ με μεγάλη εμπειρία σε όλα τα είδη κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών. Ενεργός στην κινηματογραφική βιομηχανία περισσότερα από είκοσι χρόνια, ο Βουτσαράς έχει κάνει το μοντάζ για πάνω από δεκαπέντε ταινίες μεγάλου μήκους, πενήντα ταινίες μικρού μήκους και πολλά ντοκιμαντέρ, τηλεοπτικές παραγωγές και διαφημιστικά. Οι δουλειές του έχουν κάνει πρεμιέρα σε δεκάδες φεστιβάλ παγκοσμίως, όπως η Μπερλινάλε, το Φεστιβάλ Βενετίας, το Φεστιβάλ του Τορόντο και το Φεστιβάλ του Χονγκ Κονγκ. Είναι ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου φοίτησε στη Σχολή Σταυράκου.

 

Άνε Εστερούντ + Γιάνους Μπίλεσκοφ Γιάνσεν
Η μοντέζ Άνε Εστερούντ αποφοίτησε από την Εθνική Σχολή Κινηματογράφου της Δανίας το 1995. Είναι γνωστή για τις ταινίες Άσπρο πάτο  (2020), Το κυνήγι(2012), Το κορίτσι με το τατουάζ (2009) και την κινηματογραφική τριλογία Pusher. Έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως ο Τόμας Βίντερμπεργκ, ο Μπίλε Άουγκουστ, ο Νιλς Άρντεν Όπλεφ και ο Νίκολας Βίντινγκ Ρεφν. Η Άνε Εστερούντ έχει κερδίσει αρκετά βραβεία, μεταξύ άλλων τέσσερις φορές το Danish Film Award και το European Film Award το 2016 μαζί με τον Γιάνους Μπίλεσκοφ Γιάνσεν.
Ο μοντέρ Γιάνους Μπίλεσκοφ Γιάνσεν έκανε το ντεμπούτο του στην κινηματογραφική βιομηχανία της Δανίας το 1970. Είναι γνωστός για τις ταινίες Πελέ ο κατακτητής  (1987), Οι καλύτερες προθέσεις (1992), Το κορίτσι με το τατουάζ (2009), Η πράξη του φόνου (2012), Το κυνήγι (2012), Το νησί των γενναίων (2017), Άσπρο πάτο  (2020) και FLEE (2021). Έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως ο Μπίλε Άουγκουστ, ο Τόμας Βίντερμπεργκ, ο Νιλς Άρντεν Όπλεφ και ο Νιλς Μάλμρος. Ο Γιάνσεν έχει κερδίσει πολλά βραβεία, μεταξύ των οποίων το «Bodil» Lifetime Achievement Award (2005) και το European Film Award το 2016 μαζί με την Άνε Εστερούντ.

 

Γιώργος Μαυροψαρίδης
Μετά την αποφοίτησή του από το «Theatre WorkshopΘεατρικό Εργαστήρι» (1975) και το London International Film School (1978) ο Γιώργος Μαυροψαρίδης εργάζεται ως μοντέρ. Έχει προταθεί για Όσκαρ Μοντάζ για την ταινία Η ευνοούμενη του Γιώργου Λάνθιμου, για την οποία απέσπασε το βραβείο μοντάζ των American Cinema Editors (στην κατηγορία κωμωδία) και για την οποία ψηφίστηκε καλύτερος Ευρωπαίος Μοντέρ το 2019. Ήταν υποψήφιος για το βραβείο μοντάζ των ταινιών Ο αστακός (best edited feature film-comedy, ACE), Modris (2014), Chevalier (2015) (Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου).

 

Ραούλ Μόρα
Ο Ραούλ Μόρα (Μαδρίτη, 1973) είναι σκηνοθέτης και μοντέρ οπτικοακουστικού υλικού για τηλεοπτικές σειρές, μουσικά βίντεο, προγράμματα, ντοκιμαντέρ, διαφημιστικά και ταινίες μικρού μήκους. Σπούδασε φωτογραφία και αφού εργάστηκε μερικά χρόνια ως αυτοαπασχολούμενος, το 1995 ξεκίνησε την επαγγελματική του καριέρα στον χώρο της τηλεόρασης στο Canal+. Έκτοτε έχει συνεργαστεί με το τμήμα προώθησης οπτικοακουστικών εταιρειών και καναλιών όπως η Paramount Comedy Channel, η AXN, η TELSON, το Via Digital, το Canal +, το TeleCinco, το Antena 3, το Canal Satélite Digital και η Globomedia. Το 2006 άρχισε να ειδικεύεται στο μοντάζ υλικού μυθοπλασίας σε συνεργασία με την εταιρεία παραγωγής Globomedia και εξέλιξε την καριέρα του ως μοντέρ ταινιών σε άλλες εταιρείες, όπως η Mediapro, η 100 Balas και η Adisar. Το 2003 ίδρυσε τη Minuscule Productions, μια μικρή εταιρεία οπτικοακουστικών παραγωγών, ενεργή μέχρι σήμερα. Στο  έργο του συγκαταλέγονται μουσικά βίντεο για τη Ροζάριο Φλόρες, τον Καετάνο Βελόσο, τον Μιγκέλ Ποβέδα, τους Innocence και making of για την εταιρεία El Deseo Producciones. Είναι ο μοντέρ της δημοφιλούς σειράς του Netflix, La casa de papel.

 

Γιάννης Χαλκιαδάκης
Ο Γιάννης Χαλκιαδάκης γεννήθηκε στην Κρήτη. Έχει αποφοιτήσει από το National Film & Television School του Λονδίνου με μεταπτυχιακό στο μοντάζ. Ασχολείται με το μοντάζ διαφημιστικών, ταινιών μικρού και μεγάλου μήκους από το 1993, και έχει διακριθεί ως καλύτερος μοντέρ από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, ενώ έχει τιμηθεί για το μοντάζ του στη Διαφήμιση και σε μικρού μήκους ταινίες. Οι περισσότερες από τις ταινίες στις οποίες δούλεψε έχουν προταθεί για βραβεία και έχουν τιμηθεί σε διακεκριμένα φεστιβάλ κινηματογράφου, όπως το Φεστιβάλ Καννών, η Μπερλινάλε, το Φεστιβάλ Βενετίας, το Sundance, το Φεστιβάλ του Λοκάρνο, το Φεστιβάλ του Ρότερνταμ κ.ά.

 

Λάμπης Χαραλαμπίδης
Ο Λάμπης Χαραλαμπίδης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1977. Είναι γνωστός μοντέρ κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών στην Ελλάδα. Έχοντας αναπτύξει σχέση αφοσίωσης και αγάπης με το σινεμά ήδη από τα εφηβικά του χρόνια, σπούδασε Σκηνοθεσία και Μοντάζ για τον Κινηματογράφο και την Τηλεόραση στη Σχολή Κινηματογράφου Χατζίκου στην Αθήνα (1994-1997). Πριν ακόμα ολοκληρώσει τις σπουδές του άρχισε να δουλεύει ως βοηθός σκηνοθέτη (1996) και από το 1998 έχει συμμετάσχει σε πολλές κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές ως μοντέρ. Έχει αναλάβει το μοντάζ για περισσότερες από είκοσι πέντε ταινίες και πολλά τηλεοπτικά διαφημιστικά. Έχει συνεργαστεί με τον Θεόδωρο Αγγελόπουλο, τον Κώστα Γαβρά, τον Έντουαρντ Πρέσμαν και έχει δουλέψει σε διάφορες χώρες. Έχει κερδίσει διάφορα βραβεία, όπως το Βραβείο Καλύτερου Μοντάζ για Ταινία Μεγάλου Μήκους από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ